Pagina's

dinsdag 6 april 2010

Mobility-on-Demand

Intelligente elektrische voertuigen zoals CityCar, Superbus, Mo-Du-lo, EN-V, GreenWheel en dergelijke, kun je zien als vernieuwende transportmiddelen voor personen. Maar deze kunnen ook gecombineerd worden met een management systeem voor deze intelligente voertuigen om zo een nieuw mobiliteitssysteem te lanceren. Dit nieuw mobiliteitssysteem biedt een aangename, van plaats A naar plaats B, rit aan binnenin een stedelijke omgeving, zorgt ervoor dat voertuigen procentueel meer gebruikt zullen worden. Hiermee wordt het veel gemakkelijker voor mensen die geen eigen wagen willen of kunnen bezitten, om zich te gaan verplaatsen.

Dergelijke systemen zijn momenteel al in werking, met groot succes, voor gewone fietsen in een aantal grote steden. Namelijk Vélib in Parijs, Vélov in Lyon, Bicing in Barcelona, Bixi in Montreal. Bij deze systemen staan er rekken met fietsen verspreid in de stad allemaal op een wandelafstand van potentiële gebruikers. Dus je wandelt naar een dergelijk fietsrek, daar neem je een fiets, je rijdt naar het fietsrek dat het dichtst bij je bestemming ligt, daar laat je de fiets achter en ga je te voet verder tot aan je bestemming. Deze projecten tonen de mogelijkheid aan van Mobility-on-Demand.


Dus indien we deze fietsrekken gaan voorzien van voeding en een data connectie, dan kunnen de fietsen voorzien worden me een systeem zoals het GreenWheel. Dit zorgt dat het bereikt met dit systeem veel groter wordt. De data connectie is voor het opladen van de batterijen te laten regelen door de elektriciteitsmaatschappijen, zodat het geïntegreerd kan worden in The Smart Grid. Maar het moet niet bij fietsen blijven, er kunnen ook kleine elektrische voertuigen aan dit systeem toegevoegd worden. Wat voor een nog groter bereik zorgt en iedereen zit toch ook liever in een wagen op een regenachtige dag.

Je ziet al snel dat deze fietsrekken een key-element vormen voor Mobiliy-on-Demand. Maar de lage investeringen die nodig voor de het opladen van het GreenWheel kunnen hiervoor een eerste basis vormen die men dan kan gaan uitbreiden tot een soort van station voor elektrische voertuigen.
Omdat de vraag naar transport niet gelijkmatig verdeeld is in de loop van de tijd en over de verschillende locaties. Dus wordt het voor het mobility-on-demand systeem een punt om het systeem op dit vlak te gaan balanceren. Hiervoor zouden er 2 verschillende strategieën toegepast kunnen worden. Namelijk als eerste kan men de voertuigen zonder bestuurder gaan verplaatsen. De andere strategie is om een variabele prijs op te stellen zodat het goedkoper is om een voertuig op te halen op een locatie waar de vraag laag is of/en af te zetten op een locatie waar de vraag hoog is en omgekeerd. Hierdoor gaan de gebruikers hun gedrag gaan aanpassen waardoor het systeem minder uit balans getrokken wordt. Wanneer men op de locatie over een buffer aan voertuigen bezit, wordt dit ook een minder groot probleem.

Mobility-on-Demand sytemen kan ook opgestart worden voor private voertuigen. Dus door het toepassen van de toepasselijke standaarden en aangepast informatie technologie, wordt het mogelijk om parkeerplaatsen en oplaadpunten te gaan en delen. Een dergelijke gecombineerd systeem is meer efficiënt om aan de vraag naar transport te voldoen. Daarnaast is dit pas een effectieve maatregel om de broeikasgassen afkomstig van de transportsector te beperken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.