Pagina's

woensdag 24 maart 2010

CityCar Concept

Een team van aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft een concept uitgewerkt die het probleem van het drukke stadsverkeer oplost, namelijk het 'City Car Concept'. Dit is een elektrisch voertuig dat voldoet als persoonlijk vervoersmiddel op de milieuvriendelijkste, duurzaamste manier mogelijk voor zo'n laag mogelijke prijs.

Het weegt minder dan 450 kg, heeft zeer weinig plaats nodig om te parkeren en heeft een bereik van zo'n 320 km. Dit allemaal zonder 'tailpipe emissions'. Het wordt namelijk aangedreven met 4 'in-wheel' elektrische motoren. Deze motoren recupereren energie bij het remmen. Maar elk wiel kan ook draaien waardoor het een zeer kleine draaicirkel, anders gezegd, het kan eigenlijk bijna terplekke draaien. Maar naast gewoon rechtdoor rijden en draaien kun je dan ook zijwaarts bewegen. Wat parallel parkeren zeer eenvoudig maakt.


De CityCar kan ook samenplooien wanneer je hem parkeert. De voorste wielen komen dan dichter bij de achterste te staan. Dit omdat er geen motor meer in zit. Hierdoor krijgt het een minimale 'parking footprint'. En dus kunnen er meer auto's op een kleiner oppervlak geparkeerd worden.

De CityCar kan tot 2 personen vervoeren want het is ontworpen voor intra-stedelijke verplaatsing en dus niet om van de ene stad naar de andere te reizen. Deze verplaatsingen zijn dus vrij kort tussen verschillende oplaad mogelijkheden. Dit is voldoende voor overgrote merendeel van de stedelijke trips.

In het algemeen zijn CityCars kleiner en goedkoper om te maken dan de conventionele auto's. Want alle mechanische onderdelen zitten in het wiel. De wielen kunnen zodanig ontworpen worden dat er een standaard interface voor het chassis. De prijs van deze wielen kan naar beneden gehaald worden aan de hand van competitie tussen verschillende fabriekanten en innovatie.

De Lithium-ion batterijen zitten in de vloer verwerkt. Hierdoor ligt het zwaartepunt zeer laag en dit bevordert goede koeling. Opladen van deze batterijen gebeurt met een zeer goedkope, thuis geïnstalleerde installaties. Daarnaast laadt de CityCar ook op, op speciale parkeer plaatsen. Dit zou kunnen gebeuren met dezelfde technologie waarmee je uw elektrische tandenborstel oplaadt. Dus er komt een speciale plaats tegen de onderkant te staan, die dan via inductie de batterij oplaadt. Dus je hoeft dan geen stekker in het stopcontact te steken.

De onderzoekers vermoeden dat in de toekomst het wagenpark uit 2 verschillende soorten wagens gaat bestaan. De ene, kleine wagens, voor transport binnen de stad zelf. Dus enkel voor 'korte' trips. En de andere, grotere wagens, dan voor de lange reizen. Of ook kunnen voor de lange reizen concepten als 'The Superbus Project' toegepast worden.

Auto's zullen dan een deel zijn van een 'mobility-on-demand' systeem. Dus dat je van een voertuig voorzien wordt alleen op het moment wanneer je het nodig hebt. Op deze manier kunnen er met minder wagens veel meer mensen vervoerd worden.

Echt een geniaal concept! Dit werd uitgeroepen tot de beste uitvinding van 2009 door het Amerikaanse magazine 'Time'. Dit project is onderdeel van het 'Smart Cities' project bij MIT. Bij dit project focust men zich op intelligente en duurzame gebouwen, mobiliteitssystemen en steden. Men gaat er op zoek naar waar men al de nieuwe groene technologieën kan toepassen.







1 opmerking:

  1. Hallo, duidelijk verhaal. Veel goede informatie, vond het heel interessant. Wil hier het liefst nog meer van weten. Vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.