Pagina's

maandag 22 maart 2010

The Superbus Project

Studenten van de Nederlandse Universiteit van Delft hebben een concept bedacht om het openbaar vervoer duurzaam en aantrekkelijk te maken. Namelijk de 'Superbus', dit is een elektrische, uit carbon vervaardigde bus dat tot 23 passagiers kan meenemen.

Het concept slaat niet alleen op een vernieuwing van de huidige voertuigen maar ook van de infrastructuur.

Voor het voertuig zijn de vernieuwingen dat er aan beide kanten telkens 8 deuren zijn zodat er geen gedrum meer is bij het op- en afstappen. In totaal wordt de bus hierdoor zo'n 15 meter lang. Door het lage design en de lichtgewicht materialen vraagt deze bus zeer weinig energie tijdens het rijden. De bus heeft een topsnelheid van 250 km/h. Om zo'n snelheid te kunnen halen is de superbus uitgerust met een speciaal pneumatisch systeem zodat de hoogte onder de bus aangepast kan worden. Wanneer de onderkant dichter bij de grond komt vermindert ook de rijweerstand. Voor een goede manouvreerbaarheid stuurt men de bus niet met de voorwielen maar met de achterwielen. Ook zijn de zetels aangepast zodat u gemakkelijk kunt werken 


De infrastructuur zou bij dit concept uitgebreid worden met vrij goedkope betonnen wegen speciaal voor deze bussen waar ze aan topsnelheid kunnen rijden. Want dit zou moeilijk gaan op de huidige wegen tussen het ander verkeer. Er zouden geen haltes meer zijn maar via gsm of via internet kun je een bus 'oproepen'. Dan wordt van de dichtsbijzijnde bus de route aangepast om jou op te pikken.

Momenteel zijn ze druk bezig met het bouwen van het eerste prototype. Het concept ziet er allesinds veelbelovend uit. Hopelijk stuiten ze niet op al te veel problemen wanneer ze deze dan in de praktijk gaan testen. Want het ziet er toch een grote verbetering uit ten opzichte van de huidige bussen. Maar waarschijnlijk zal het buskaartje dan ook een beetje duurder worden.













Technical specifications
Power trainElectric motors powered by lithium polymer battery pack and regenerative braking
Power output300 kW, peak at 600 kW for 1 minute
Driving range210 km
Acceleration0-100 km/h  0.1g  in comfort mode
Braking250-0 km/h in less than 200m
Cruising speed250 km/h (155 mph)
Length15,000 mm (49.21 ft)
Width2,550 mm (8.20 ft)
Height1,650 mm (5.41 ft)
Weight9,500 kg fully loaded
Weight distribution34/66
Torsional stiffness30000 Nm/deg
SuspensionAir springs and frequency selective dampers system with lifting subframe in aluminum
Ride height range 330 mm (70mm to 400mm)
Chassis frame Carbon fiber
BodyworkIXIS Thermoplastic reinforced fiberglass
GlazingLexan Polycarbonate
Driving modeDriver assisted controlled on existing roads, autopilot on Supertrack
Equipped withSeat belts, airbags, TV, internet, air-conditioning, heating, etc
Provided withNavigation system, obstacle detection, communication system, fail safe system and control system

Bronnen:
Students Design All-electric ‘Superbus’ To Make Public Transportation Attractive

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.