Samen met Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC), hun Chinese partner, hebben ze 3 modellen ontworpen, de Xiao, Jiao en Miao. Alledrie zijn ze gebaseerd op hetzelfde mechanische platform. Namelijk ze bevatten allledrie 2 wielen aan de zijkant. Deze worden elk aangedreven met een elektrische motor van 3KW die zijn energie haalt van een lithium-ion batterij. De EN-V heeft een topsnelheid van 40 km/h en een bereik van 40 km. Dit lijkt traag en een klein bereik maar volgens GM is dit voldoende voor in de drukke steden van de 21 eeuw.
De EN-V kan volledig autonoom gaan rondrijden. Bijvoorbeeld je rijdt 's morgens naar uw werk, eenmaal aangekomen rijdt de EN-V op zich zelf terug naar huis om zich weer op te laden. 's Avonds komt hij je dan weer oppikken als je klaar bent met werken.
Het design is gebaseerd op de technologie van Segway. Dit is het bedrijf achter de bekende Segway PT, het zelfbalancerend eenpersoons vervoermiddel. Om de balanceren te realiseren bevat de Segway een besturingsmodule die de stand van het toestel bewaakt met behulp van sensoren op basis van een MEMS-gyro. Dit zijn sensoren die de rotatiehoek in een bepaalde richting kunnen opmeten. Aan de hand van deze data worden de elektromotoren automatisch bijgeregeld. De 2 wielen kunnen ook afzonderlijk draaien dus kan de EN-V net als bij het 'CityCar Concept' ter plaatse ronddraaien. Hierdoor heb je veel minder ruimte nodig om te parkeren.
De EN-V is voorzien van een communicatie systeem voor 'vehicle-to-vehicle' en 'vehicle-to-network' communicatie. Zodat het gebruik kan maken van nieuwe technologieën zoals 'Smart Traffic Lights' en van de 'The Smart Grid'. Dit is een interessant concept omdat al de nieuwste technologieën voor nieuwe auto's toegepast worden. Het autonoom rijden is iets wat in nog maar weinig andere concepten voorkomt. Dit is mooi bedacht want onze auto moet niet voor het gebouw geparkeerd staan als je hem niet nodig hebt. Enkel wanneer je hem wel nodig hebt. Een mooie uitwerking van het 'mobility-on-demand' systeem.
EN-V Quick Specs |
---|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.