Maar wat het allergrootste voordeel is, is dat er veel minder onderhoud nodig is. En gaat ze dus veel langer mee. De aandrijfas wordt ondersteund door magnetische lagers en al de componenten voor het opwekken van de elektriciteit bevinden zich onderaan zodat de behuizing uit 1 deel kan gemaakt worden. Want anders moet men in de behuizing kunnen voor het onvermijdelijke onderhoud.
De Tesla turbine maakt gebruik van de visceuze stroming van fluida om de turbine te doen draaien. Dus met de turbulente grenslaag van een fluïdum die langs een wand stroomt. Er staan dus allemaal schijven radiaal gemonteerd op de aandrijfas. Het gas wordt aan de rand van de schijven aangevoerd en stroomt tussen deze schijven spiraalvormig naar het center. De schijven dienen wel dicht genoeg bij elkaar te staan en moet zeer dun zijn om een effectieve werking te bekomen. Tesla heeft nooit zijn idee echt kunnen uitwerken omdat hij het juiste metaal hiervoor niet vond. Maar nu is dit er wel en kan dit idee dus wel in praktijk gebracht worden.
Bij Solar Aero hebben ze al een prototype gebouwd. Dit is een vrij klein model en het heeft al een capaciteit van 100 kW. Het voordeel van deze techniek ten opzichte van de conventionele windmolens met wieken zit hem is de compactere bouw. Je hebt dus geen langere wieken nodig om een grotere capaciteit te bekomen. Bij deze technologie wordt de capaciteit bepaald door het aantal schijven die gemonteerd zijn op de aandrijfas. En ook door de afmetingen van de schijven (diameter, dikte).
Het blijft natuurlijk nog wachten voordat deze technologie volledig van de grond komt want er zijn vele verschillende toepassingen. Natuurlijk is dit prototype nog maar een klein model, het kan dus nog op veel grotere schaal gebouwd worden.
Het blijft natuurlijk nog wachten voordat deze technologie volledig van de grond komt want er zijn vele verschillende toepassingen. Natuurlijk is dit prototype nog maar een klein model, het kan dus nog op veel grotere schaal gebouwd worden.
via [ecogeek]
lijkt me zeer interessant!
BeantwoordenVerwijderenmaar ik vroeg mij af of de grenslaag van een bewegend fluidum langs een wand niet juist laminair is en verder van de wand turbulent?
Ik had er ook mijn twijfels bij toen ik het las in het artikel. Daarom heb is dan eens opgezocht op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Grenslaag). En daar spreken ze van zowel een laminaire als een turbulente grenslaag. (Ik heb alleen nog maar van de laminaire grenslaag gehoord)
BeantwoordenVerwijderenZe leggen uit dat een stroming eerst laminair is, en wanneer deze turbulent wordt dat er eigenlijk 2 grenslagen zijn. Inderdaad één grenslaag die heel dicht bij de wand en deze is laminair. En tussen deze laminaire grenslaag en en de turbulente stroming heb je blijkbaar nog een turbulente grenslaag.
ok bedankt voor de duidelijke uitleg :p
BeantwoordenVerwijderen