Pagina's

vrijdag 23 april 2010

In-Wheel Engine

Ik heb het bij vorige posts (zoals CityCar Concept, Greenwheel, Hornet, Audi E-tron en Mo-Du-Lo Car) al vaak gehad over deze nieuwe aandrijf technologie. Maar wat is het nu juist en hoe werkt het. Om het even heel kort uit te leggen, het is een elektrische motor voor het aandrijven van een wiel. De motor is direct op de as van het wiel gemonteerd. Deze wielen bevatten naast de rem onderdelen ook de aandrijving. Dit heeft als groot voordeel dat er geen versnellingsbak, koppeling, ophanging en dergelijke meer nodig zijn, want deze bevinden zich nu volledig in de naaf van het wiel. Hierdoor worden de wagens heel veel lichter dan wanneer er een verbrandingsmotor gebruikt wordt.


Daarnaast is deze aandrijving veel energie efficiënter dan verbrandingsmotoren. Want bij verbrandingsmotoren wordt de mechanische energie in het midden van de wagen opgewekt door de motor. Deze mechanische energie moet dan via een reeks van koppelingen en tandwielen en andere overbrengingen, overgebracht naar de wielen. Elke stap gaat gepaard met een energieverlies. Dus aangezien een In-Wheel motor gebeurt de omzetting van elektrische naar mechanische energie direct op de as van het wiel. Dus er is geen energieverlies door tussenstappen want er zijn er geen.

Doordat je rijdt op elektriciteit brengt dit ook een hoop voordelen met zich mee. Namelijk zo kan men gebruik maken van regeneratief remmen. Als men gebruikt maakt van een In-Wheel motor dan gebeurt de bediening van de remmen ook elektronisch (net als de acceleratie). Hierdoor krijgt men een hele nieuwe hoop mogelijkheden in verschillende zaken.

Ten eerste kan men een beter Collision Avoidance systeem gaan uitwerken, want dit remsysteem heeft een veel hogere reactiesnelheid dan een mechanisch systeem. Dus kan men via sensoren ervoor zorgen dat je automatisch remt wanneer je te snel een stilstaand object nadert. En ook zorgt het elektronisch systeem ervoor dat er in dergelijke noodgevallen automatisch met een maximale remkracht gaat remmen.

Doordat de zware motor nu geen effect meer geeft op de schokdemping hoeft men nu geen zware schokdempers meer te monteren. Dit zorgt ook voor een veel betere wegligging en handeling van de wagen. Ook heeft men geen differentieel meer nodig want het snelheidsverschil tussen de wielen kan geregeld worden via de juiste software. 

Ze hebben ook een groot toepassingsgebied gaande van fiets, tot industriële aandrijvingen en elektrische wagens. Er bestaan als een aantal concepten van deze technologie, namelijk Active Wheel van Michelin, eCorner Concept van Siemens VDO, Mitsubishi MIEV, etc.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.