Bij alle processen waar er thermische energie gebruikt wordt gaat er heel veel van die energie verloren in de vorm van restwarmte. Restwarmte is warmte-energie die overblijft bij een energieomzetting. Dergelijke processen waar dit voorkomt zijn bijvoorbeeld elektriciteitscentrales, industriële ovens, verbrandingsmotoren, etc waar de restwarmte weggehaald wordt door het koelsysteem. In de VS zou er meer dan 2/3 van de energie die de brandstof bevat op deze manier verloren als restwarmte. En dit terwijl het in vele gevallen mogelijk is om deze energie nog nuttig te gebruiken. Hiervoor kan men een warmtekrachtkoppeling gebruiken (ofwel Combined Heat and Power (CHP)). En het doel van deze technologie is om de restwarmte om te zetten in elektrische en thermische energie. Deze technologie bestaat al een tijdje maar wordt momenteel in beperkte mate ingezet. Zo is in de VS slechts 9% van de energie afkomstig van warmtekrachtkoppelingen terwijl in Denemarken 50% van de energie afkomstig is van warmtekrachtkoppelingen. Het doel van de US Department of Energy is om tegen 2030 het aandeel van de warmtekrachtkoppelingen op te krikken tot 20%.
Warmtekrachtkoppelingen is het gebruik van een warmtemachine of een elektriciteitscentrale voor het bewust opwekken van zowel elektriciteit en warmte. Meestal gaat het om een elektriciteitscentrale waarvan de restwarmte nuttig gebruikt kan worden bij een ander proces zoals bijvoorbeeld verwarming of drogen. Op deze manier kan er veel brandstof gespaard worden ten opzichte van de afzonderlijke, gescheiden productie van de door de warmtekrachtinstallatie geproduceerde elektriciteit en warmte. Warmtekrachtkoppelingen zijn het meest efficiënt wanneer de warmte gebruikt kan worden door een installatie die zich niet ver bevindt van de elektriciteitscentrale. Wanneer de warmte over een lange afstand moet getransporteerd worden, gaat er al snel heel veel verloren. Ook worden de kosten van een dergelijk transportsysteem aanzienlijk groter bij lange afstanden omdat er sterk geïsoleerde pijpleidingen nodig zijn om te warmte te vervoeren. In wagens wordt er eigenlijk ook gebruik gemaakt van een warmtekrachtkoppeling, wel enkel in de winter, wanneer men de verwarming aanzet wordt de restwarmte van de motor gebruikt om de wagen te verwarmen. Het algemeen rendement van een elektriciteitscentrale wordt een stuk groter wanneer de restwarmte gebruikt kan worden met een warmtekrachtkoppeling. Van een stoom- en gascentrale, die normaal een rendement heeft van tegen de 60%, wordt het totaal rendement dan verhoogd tot zelfs 80%. En van een steenkoolcentrale behaald men 40% in plaats van 30% en van kerncentrales is het niet mogelijk om een warmtekrachtkoppeling te gebruiken.
Een bedrijf uit California, Alphabet Energy, heeft nu een volledig nieuwe technologie ontwikkeld waarmee (rest)warmte direct kan omgezet worden in elektriciteit. Deze technologie bevat geen bewegende onderdelen. Het gaat om een thermo elektrische chip, die moet geplaatst worden waar de restwarmte vrijkomt en de chip zet die restwarmte om in elektriciteit. Deze kan gebruikt worden voor de warmte van de uitlaatgassen, rondom verbrandingsmotor of bij andere. Simpel voorgesteld, zorgt de warmte ervoor dat de elektronen in het apparaat zich gaan verplaatsen en zo verkrijgt men een elektrische stroom. Het toestel is gemaakt van een goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar materiaal, die daarna nog moet bewerkt worden om de thermische geleidbaarheid - die mate waarin een materiaal warmte geleidt - te verlagen. Maar er zijn ook nog andere bedrijven die met deze technologie werken zoals bijvoorbeeld één daarvan is Tellurex.



Deze thermo-elektrische chips zijn al zodanig ontwikkeld dat de kostprijs minder is dan $1/Watt. Tegen deze kostprijs zou de terugverdientijd van het systeem tussen de 2 à 4 jaar bedragen, afhankelijk van de eigenschappen van het systeem waarvan de restwarmte afkomstig is. Momenteel zijn de onderzoekers van Alphabet Energy bezig met een proefproject op een industriële installatie en normaal gezien zou deze technologie tegen 2012 commercieel beschikbaar zijn.
via [Tellurex]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.