Pagina's

woensdag 25 augustus 2010

Publieke opinie via analyse van social media websites

Veel bedrijven kijken naar sociale media websites voor het opmeten van het succes van een nieuw product of service. Aan de hand van de laatste activiteit op Facebook, Twitter of op de andere websites kan men een idee krijgen van de mening van het publiek over een film, gadget, product of service. Er bestaan al verschillende analyserende software die helpen om deze informatie te verkrijgen. Eén van deze softwarepakketten is Viralheat, dit is gratis verkrijgbaar en levert je real-time toegang tot de data over de mening over bepaalde onderwerpen of producten.


Viralheat maakt gebruikt van 'natural-language processing (NLP)' en 'machine learning'. Natural-Language Learning is een tak van de computerwetenschap en taalwetenschap die zich bezighoudt met de interactie tussen computers en de 'menselijke talen'. Of anders gezegd, deze tak van de wetenschap bestudeert hoe men een computer kan menselijke taal doen verstaan en begrijpen wat er exact bedoeld wordt. Machine Learning is daarentegen een wetenschappelijke discipline waarbij men zich bezighoudt met het opstellen en ontwikkelen van algoritmes die het mogelijk maken voor computers om zich op een bepaalde manier te gaan gedragen gebaseerd op empirische data of aan de hand van data uit een database. Deze wetenschappelijke disciplines maken het mogelijk om computers de sociale media websites (Facebook, Twitter, video sites, Google Buzz en etc.) te doorzoeken. Men kan dus data van deze kanalen gaan verzamelen over specifiek onderwerpen. Deze data wordt dat geanalyseerd en de resultaten van de analyse worden dan samengevat tot een duidelijk overzit. Viralheat biedt de verzamelde data gratis aan maar indien de gebruiker zo'n samenvatting van de resultaten wilt krijgen dan kan dat tegen een maandelijkse betaling. Daarnaast heeft de gebruiker, die de data opvraagt, de keuze om deze data publiekelijk beschikbaar te maken of om dit juist niet te doen. Uit ervaring constateert men dat zo'n 70% van de gebruikers van deze service er niets op tegen heeft om de data publiekelijk beschikbaar te maken. Het publiekelijk maken van deze resultaten kan dan via een speciale widget die op een blog of een website geplaatst worden waarop de resultaten afgebeeld worden. Maar op deze widgets wordt enkel maar een gedeelte van de data meegegeven, enkel de betalende gebruikers krijgen alle data en alle resultaten. Een dergelijke widget blijft dan updaten naargelang de data die Viralheat verzameld. Viralheat heeft deze service vooral gericht op de nieuwssites die steeds up-to-date info-graphics willen weergeven over bepaalde onderwerpen en voor bloggers die de laatsten trends opvolgen. Het systeem laat het toe voor gebruikers om hun eigen onderwerpen te gaan selecteren en zelfs de manier te gaan bepalen hoe de data weergegeven of vergeleken wordt met elkaar. Zo kan iedereen zijn eigen type grafiek of dergelijke gaan afbeelden.

Dergelijke informatie over de publieke mening over goederen en diensten op de sociale media websites is momenteel al vrij belangrijk voor heel wat bedrijven. En in de toekomst zal deze belangstelling maar steeds gaan toenemen. Bedrijven hebben namelijk een haat liefde relatie met sociale media websites. Haat is er wanneer er een negatieve opinie is over bepaalde goederen of diensten en liefde wanneer er een positieve opinie is. Maar een opmerkelijke eigenschap van sociale media is dat bepaalde berichten enorm snel verspreid wordt in vergelijking met andere media. Dit zorgt ervoor dat het moeilijk is om als bedrijf hierover controle te krijgen. Daarom als je beter op het hoogte bent over de publieke opinie, dan kun je ze ook beter gaan controleren. Uiteindelijk zal dit een belangrijk onderdeel gaan worden van de public-relations inspanningen van een bedrijf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.