Deze 2,5 megawatt turbines werken namelijk nog steeds met de conventionele transmissie mechanisme. De ontwerpers van de wind turbines willen hier nog vanaf geraken zodat er geen energie meer verloren gaat tijdens deze overbrenging. Daarom kiezen ze voor een directe aandrijving tussen de wieken en de generator.
De overbrengingen die nu toegepast werden in de aandrijving van de windturbines bestaan uit meerdere stappen, elke stap neemt ook een gedeelte van de over te brengen energie op. De transmissie zorgt ervoor dat het toerental opgekrikt wordt van 15 toeren/minuut tot 1800 toeren/minuut. Al deze componenten zorgen voor een ingewikkeldere fabricage ( zeer kleine toleranties, speciale materiaalbehandelingen...) en montage van windturbine. Al dit resulteert in een hogere kostprijs.
Al deze nadelen worden weggewerkt door een directe aandrijving te gebruiken. De transmissie wordt dan vervangen door 1 bewegend onderdeel dat ondersteund wordt door 2 lagers. Een ander voordeel van deze directe aandrijving is dat er geen onderhoud meer nodig is voor de transmissie. Want deze transmissie is iets wat geregeld nogal eens kapot gaat.
Een echte verbetering dus. Een aantal fabrikanten zijn al reeds begonnen met het ontwikkelen van een windturbine met een directe aandrijving. Onder andere General Electric, zie hiervoor in mijn vorige post The Next-Gen Wind Turbine. Maar ook Siemens en Boulder Wind Power.
via [greentechmedia]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.