Het rapport gaat dus over de rol van aardgas in de energie in de nabije toekomst. Het rapport geeft verslag over de onderzoeken hoeveel aardgas er nog in de bodem zit, over hoe toenemend gebruik van aardgas kan bijstaan bij het verminderen van de globale uitstoot aan broeikasgassen. Maar ook de technologische en wat de impact van de exploitatie en het gebruik van aardgas is op het milieu en bij welke aspecten er nog nood is aan verder onderzoek en ontwikkeling.
De grotere kostprijs is grotendeels te wijten aan het verschil in transport van beide energiebronnen. Zo is aardgas namelijk moeilijker te transporteren dat steenkool door de lage dichtheid. Momenteel wordt aardgas hoofdzakelijk getransporteerd via kilometers lange pijpleidingen. Maar deze zijn spijtig genoeg bekend om hun vele lekken. Daarnaast wordt soms ook aardgas vervoerd met grote schepen, namelijk de LNG Carriers. LNG staat voor Liquified Natural Gas, en is dus aardgas die afgekoeld is tot een temperatuur van -162°C onder een druk van slechts 0,25 bar. Maar dit zorgt ook weer voor een extra kost voor het aardgas.
Dit rapport bevestigd de vele vermoedens omtrent de toekomst van aardgas. Namelijk dat aardgas zal een leidende rol spelen bij het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen de komende tientallen jaren. Indien er een carbon tax zo komen die de bijkomende kosten die gepaard gaan met de uitstoot van CO2 van goederen en diensten inrekent, dan zou er vele mensen en bedrijven overschakelen van steenkool op aardgas. Dit komt doordat steenkool 2 meer CO2 uitstoot dan aardgas. Maar dit is natuurlijk ALS er een 'carbon tax' zou komen. Maar wanneer er geen carbon tax komt dat duidt het rapport aan dat men niet zal omschakelen van steenkool naar andere energiebronnen. Al dit is te wijten aan de kostprijs van aardgas. Deze is namelijk hoger dan die van steenkool.
De grotere kostprijs is grotendeels te wijten aan het verschil in transport van beide energiebronnen. Zo is aardgas namelijk moeilijker te transporteren dat steenkool door de lage dichtheid. Momenteel wordt aardgas hoofdzakelijk getransporteerd via kilometers lange pijpleidingen. Maar deze zijn spijtig genoeg bekend om hun vele lekken. Daarnaast wordt soms ook aardgas vervoerd met grote schepen, namelijk de LNG Carriers. LNG staat voor Liquified Natural Gas, en is dus aardgas die afgekoeld is tot een temperatuur van -162°C onder een druk van slechts 0,25 bar. Maar dit zorgt ook weer voor een extra kost voor het aardgas.
Het prijsverschil zorgt ervoor dat de gemiddelde gascentrale op 41% van zijn totale maximale capaciteit werkt terwijl ze ontworpen zijn om te werken bij 85% van hun capaciteit. En dus wanneer er een carbon tax zou komen zouden deze gascentrales een zegen zijn voor energieproducenten. Want deze zouden de CO2 sterk doen verminderen zonder dat daarbij extra investeringskosten nodig zijn. De studie heeft berekend hoeveel de CO2 uitstoot zou dalen indien de elektriciteitsmaatschappijen voorkeur zouden geven aan gascentrales. Dit zou de wereldwijde uitstoot van CO2 doen afnemen met 10%. In vergelijking met de doelstelling van het Kyoto-protocol, dat een reductie van 5,2% van de broeikasgassen oplegt ten opzichte van 1990, zou dit een opmerkelijk resultaat zijn in het aanvechten van het klimaatprobleem.
Daarnaast kan een gascentrales zonder enige ingrepen overschakelen of gebruik maken van biogas. Dit is eigenlijk aardgas maar die niet 'opgedolven' is maar afkomstig is van de anaerobe decompositie van organsisch materiaal. Dit is één van de vele hernieuwbare energie bronnen die de laatste tijd maar steeds meer belangstelling krijgt. Zowel als voor private installaties als ook nog bij andere processen.
Dus er kan gezegd worden dat aardgas een grote rol kan spelen in het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in de nabije toekomst. Het gaat hierbij dan ook over de uiterst efficiënte Stoom- en Gascentrales. Hierbij maakt men gebruik van 2 afzonderlijke turbines die elk energie opwekken. De ene is een gasturbine en wordt aangedreven door het verbranden van aardgas. En de tweede is een stoomturbine. Voor het verkrijgen van de stoom maakt men gebruik van de warmte van het verbrande aardgas. Hopelijk bereik de inhoud van dit rapport ook die verantwoordelijk beleidsmakers zodat deze hiermee rekening kunnen mee houden bij het opstellen van wetgevingen en maatregelen omtrent energie.
via [technologyreview]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.