In het station staat er ook zo'n shuttlebus. De passagiers die willen opstappen zitten al in dit busje wanneer de trein het station nadert. Wanneer de trein door het station rijdt, begint de shuttle bus eigenlijk al op de trein te rijden. Maar doordat de trein veel sneller rijdt, is het eerst net alsof de trein onder de shuttlebus door rijdt. Of anders bekeken, is het net alsof de shuttlebus in achteruit op de trein rijdt. Naarmate de trein passeert, begint de shuttlebus sneller vooruit te gaan, ofwel trager achteruit. Zodanig dat hij tegen dat het einde van de trein eraan komt hij even snel voortbeweegt als de trein.
De passagiers kunnen zich dan verplaatsen van de shuttlebus naar de trein. En de passagiers die moeten afstappen bij de volgende halte moeten dan tijdig plaats nemen in de shuttlebus wanneer ze er bijna zijn. Een andere voordeel van dit systeem is dat er veel energie kan bespaard worden doordat de trein maar 1 keer moet versnellen om op snelheid te komen. Vanaf dan kan hij dus blijven rijden. Dit zorgt ook voor een aangenamere reis voor de passagiers. Want het telkens stoppen en vertrekken van de trein maakt de reis er zeker niet plezanter op. En ook is het zo minder drummen bij het af- en opstappen doordat de 'afstappers' en 'opstappers' apart gehouden worden.
Wel is het enkel nog maar een concept en is er nog veel werk aan om het echt in werkelijkheid te gaan toepassen.
via [singularityhub]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.