Pagina's

donderdag 10 juni 2010

Auto aangedreven door de wind

Een auto aangedreven door de wind lijkt op het eerste zicht maar een onmogelijke fantasie maar eigenlijk is het toch zo zot idee nog niet. Rick Cavallaro heeft namelijk zo'n wagen gebouwd samen met de hulp van Joby Energy, Goolge Inc en de San Jose University. Deze wordt de Thin Air Design ofwel de BlackBird genoemd, en het lijkt eigenlijk een beetje op een formule 1 wagen, behalve dan dat er een gigantische propeller op staat. Tijdens de testrit zijn ze er al in geslaagd om een snelheid (54 km/h) te bereiken die 2,85 maal sneller was dan die van de wind (22 km/h). DWFTTW (down wind faster than the wind), het concept van sneller dan de wind rijden stond al een lange tijd ter discussie of dat het al dan niet mogelijk was. En nu is er geen twijfel meer mogelijk.


De wagen zelf is bijna volledig gemaakt uit een speciaal piepschuim maar dat wel vrij stevig is. Dit omdat alles zo licht mogelijk moet zijn om zo snel mogelijk te kunnen gaan. De propeller zorgt ervoor dat de wagen, sneller dan de wind kan gaan als hij met de wind mee rijdt. Maar het is niet de wind zelf die de wagen vooruit duwt via de propeller maar het is de tegenwind die de propeller doet ronddraaien. Want de wind duwt in eerste instantie de wagens vooruit. En doordat de wielen verbonden zijn met de propeller zal deze dus beginnen draaien. En het propeller draait eigenlijk in de tegengestelde richting als dat men zou verwachten want deze duwt de lucht van voor naar achter. Hierdoor zal de wagen dus gaan versnellen. Wanneer de wagen versneld gaan de wielen en dus de propeller ook versnellen. Hierdoor gaat de propeller meer lucht verplaatsen en duwt deze de wagen nog meer vooruit. En zo verder...

Ze zijn nu al een jaar bezig met de bouw en het verder ontwikkelen van deze wagen. En deze is tot op de voet te volgen via hun blog, fasterthanthewind.org. Eén van de moeilijk stukken was de koppeling tussen de wielen en de propeller. Want deze moet toestaan dat de wielen een koppel kunnen overbrengen die groot genoeg is om de propeller te doen draaien. De volgende test voor de BlackBird is een tijdrit te laten opmeten door het North American Land Sailing Association (NALSA).











via [physorg]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.