De wagen zelf is bijna volledig gemaakt uit een speciaal piepschuim maar dat wel vrij stevig is. Dit omdat alles zo licht mogelijk moet zijn om zo snel mogelijk te kunnen gaan. De propeller zorgt ervoor dat de wagen, sneller dan de wind kan gaan als hij met de wind mee rijdt. Maar het is niet de wind zelf die de wagen vooruit duwt via de propeller maar het is de tegenwind die de propeller doet ronddraaien. Want de wind duwt in eerste instantie de wagens vooruit. En doordat de wielen verbonden zijn met de propeller zal deze dus beginnen draaien. En het propeller draait eigenlijk in de tegengestelde richting als dat men zou verwachten want deze duwt de lucht van voor naar achter. Hierdoor zal de wagen dus gaan versnellen. Wanneer de wagen versneld gaan de wielen en dus de propeller ook versnellen. Hierdoor gaat de propeller meer lucht verplaatsen en duwt deze de wagen nog meer vooruit. En zo verder...
Ze zijn nu al een jaar bezig met de bouw en het verder ontwikkelen van deze wagen. En deze is tot op de voet te volgen via hun blog, fasterthanthewind.org. Eén van de moeilijk stukken was de koppeling tussen de wielen en de propeller. Want deze moet toestaan dat de wielen een koppel kunnen overbrengen die groot genoeg is om de propeller te doen draaien. De volgende test voor de BlackBird is een tijdrit te laten opmeten door het North American Land Sailing Association (NALSA).
via [physorg]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.