In het CCC-project wordt onderzoek gedaan naar de architectuur van het systeem. Via een draadloos netwerk kunnen de wagens dan in verbinding staan met het systeem. Dit systeem krijgt dus data van de reguliere verkeersmetingen door een verkeerscentrale maar daarnaast krijgt het ook informatie van de wagens waarmee het in verbinding staat. Dit wordt dan allemaal verwerkt tot één advies voor de bestuurder.
Er werken verschillende instellingen samen om CCC binnen een paar jaar te kunnen aanbieden aan de bestuurders. TU Delft is de overall-projectleider, en daarnaast doen de universiteiten van Twente en Eindhoven en nog een aantal bedrijven zoals, TNO, Clifford, NAVTEQ, NXP, Technolution mee.
Er bestaat natuurlijk wel het gevaar dat wanneer dit systeem tamelijk ingeburgerd geraakt dat de bestuurders er blindelings op zullen vertrouwen waardoor er ongevallen zullen gebeuren door fouten in het systeem, of door voertuigen die nog niet voorzien zijn van dit systeem en dus "onzichtbaar" zijn voor het netwerk.
BeantwoordenVerwijderenEen ander probleem die ik me kan bedenken is in verband met privacy. Dit systeem weet eigenlijk van iedereen waar ze wanneer zijn. Ik kan me voorstellen dat dit tot kritiek kan leiden.
Kunnen ze een vorm van dit systeem niet makkelijk integreren in de gps van de auto's. De meeste mensen hebben nu toch al een gps (hetzij ingebouwd, of een TomTom of dergelijke).
Men zou op het scherm de locatie van andere auto's kunnen weergeven of waarschuwen voor stilstaande voertuigen op de weg e.d.
Wel er zitten meer fouten in de beslissingen van mensen dan dat er in dit systeem zullen zitten.
BeantwoordenVerwijderenEn een auto die niet uitgerust is met dit systeem is daarom nog niet onmiddellijk onzichtbaar. Want ten eerste wordt er ook gebruik gemaakt van de data van de gewone verkeersmetingen door de verkeerscentrale. En ten tweede zijn de auto's die wel uitgerust zijn met dit systeem in staat zijn om de andere auto's te 'zien', ook diegene die niet uitgerust zijn met dit systeem. Er zitten al zeker al sensoren in de nieuwe wagens die de nabije auto's kunnen detecteren. Dus het is enkel nog een kwestie van de juiste software.
Wel inderdaad het systeem weet dan waar je rijdt. Maar dat is geen probleem als men dezelfde regelgeving hierbij toepast als bij gsm's. Want tenslotte kan men via uw gsm ook uw locatie gaan achterhalen.
Wel of je dit nu bij je gps of je cruise control integreert zorgt alleen maar voor een andere naam. Het geeft je namelijk advies over je snelheid en afstand tot wagen voor je, dit is iets wat meer aanleunt bij je cruise control. Maar daarnaast geeft het je advies over op welk rijvak je moet rijden en dit is iets wat meer aanleunt bij een gps. Dus het is uiteindelijk slecht maar een naam dat je aan het ding geeft en "what's in a name" :)