Pagina's

donderdag 8 april 2010

CleanEra

Ook vliegen dient in de toekomst een stuk milieuvriendelijker te worden, maar daarvoor moet het ontwerp van onze vliegtuigen volledig veranderd worden. Onderzoekers van de TU Delft zijn bezig met een onderzoek over hoe het duurzame vliegtuig van de de toekomst er uit moet zien. Het resultaat is een concept, CleanEra met een speciale vorm, namelijk de zogenaamde "Blended Wing Body". Hierbij zijn de vleugels, cabine en de motoren samengesmolten tot één vorm. De Zero Emission Flying Testbed (ZEFT) - waarvan de CleanEra een prototype is waarop men de vrschillende nieuwe duurzame technologieën uittest. Deze technologieën zijn nu vooral nog gericht op het verminderen van de uitstootgassen en van het geluidsoverlast.



Dus zijn ze op zoek gegaan naar een nieuwe, betere brandstof van kerosine. Ze voorspellen dat er meerdere brandstoffen zullen zijn voor de vliegtuigen van de toekomst. Hun motoren zullen dan ook door deze verschillende brandstoffen kunnen aangedreven worden. Ze kijken onder andere uit naar waterstofgas (LH2) als brandstof. Omdat deze een veel grotere energetische dichtheid heeft dan kerosine. Maar de opslag en de productie van waterstofgas vragen dan wel voor nieuwe technologieën. Daarnaast zien ze biobrandstoffen, vloeibaar aardgas (GTL) en vloeibare steenkool (CTL) als de andere brandstoffen voor vliegtuigen. Dus de propellers zal worden aangedreven door een motor met 2 verschillende verbrandingskamers, de ene voor het waterstofgas en de andere voor de andere, fossiele brandstoffen.

Ook de verbranding gebeurt op een speciale manier, namelijk Flameless Combustion. Hierdoor worden er minder NOx gassen gevormd, zo'n 80% minder. Maar ook de CO2 uitstoot zou meer dan 50% lager liggen dan de conventionele methodes.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.