Wanneer een wagen rijdt dan zorgt de vering dat de wagen niet teveel schudt door de bultjes en putjes in de weg. De schokdempers moeten er dan voor zorgen dat de beweging van de vering gedempt wordt. Dit doet de demping door de energie in de vering te absorberen. Bij een standaard schokdemper wordt de beweging van de vering opgenomen door een zuiger, die zich in een cilinder met hydraulische vloeistof bevindt. Deze zuiger gaat de hydraulische vloeistof via kleine openingen uit de cilinder pompen. Bij de GenShock wordt die vloeistof naar een hydraulische motor gepompt die aangesloten is op een generator. De generator gaat dan de batterij van de wagen gaan opladen.
Ze hebben er voor gezorgd dat de GenShock even lang meegaat als het voertuig. Het systeem heeft dit duidelijk bewezen tijdens testen bij zware militaire voertuigen. Hierbij konden ze duidelijk vaststellen dat, ook al heeft het dezelfde werking als de conventionele schokdempers, er nu heel wat minder warmte opgewekt wordt.
Naast het recupereren van energie zorgt de GenShock ook voor een intelligente demping. Het kan de graad van demping dynamisch gaan aanpassen al naar gelang de conditie van de weg. Dit doet het door het weerstandskoppel van de elektrische generator bij te stellen. Maar ook de bestuurder kan dit zelf instellen. Hij kan zelf de demping op een vaste waarde instellen of kiezen voor een continu variabele demping afhankelijk van de weg.
Zoals eerder al gezegd wordt het gebruikt bij militaire voertuigen. Maar ook vrachtwagens zou dit een merkbare invloed hebben op het verbruik. Bij Levant Power verzekeren ze dat je na een jaar de investering al terugverdiend hebt. Maar ook zorgt het voor een betere wegligging en een meer comfortabelere rit. Maar ook voor gewone personenvoertuigen zorgt dit voor een kleiner verbruik. De GenShock zorgt dus bij elektrische of hybride wagens voor een groter bereik omdat het de batterijen onderweg gaat opladen. Of om met kleinere batterijen, dus minder gewicht, hetzelfde bereik te realiseren.
Bij Levant Power richten ze zich vooral op de voertuigen van het Amerikaanse leger want, onvoorstelbaar maar waar, zij zijn de grootste verbruiker van brandstof in Amerika. Maar gaan er vanuit dat de GenShock dan automatisch gaat doorsijpelen naar de rest van de automobiel industrie. Klik hier voor een filmpje van Levant Power. Dit zou zeker voordelig zijn op de Belgische wegen. Misschien kunnen onze slechte wegen nog geld gaan opleveren.
Slim gezien van die mannen!
BeantwoordenVerwijderen