De conventionele verbrandingsmotoren die vandaag de dag gebruikt worden in de wagens maken nog steeds gebruik van ongeveer hetzelfde ontwerp dat in de jaren 1870 en 1880 ontwikkeld werd door Nikolaus Otto en Gottlieb Daimler. Zij maakten de eerste viertaktmotor, zoals we die vandaag kennen, om een wagen aan te drijven. Dit ontwerp werkt aan een rendement die er voor zorgt dat slechts 20% à 30% van de inhoud van de brandstoftank wordt omgezet in energie die de wagen vooruit duwt. De rest van de energie-inhoud van de brandstoftank gaat verloren aan de omgeving, hoofdzakelijk in de vorm van thermische energie.
De verbrandingskamer van een IRIS motor ziet er volledig anders uit als die van een zuiger verbrandingsmotor. Bij de IRIS motor is de verbrandingskamer ongeveer cirkelvormig, namelijk de wand bestaat uit zes omgekeerde cirkelsegmenten. Het is net alsof men een ring in zes gelijke delen heeft gesneden en deze dat heeft omgedraaid zodat de buitenkant nu naar binnen zit. Deze cirkelsegmenten dienen als de wanden die de compressie en expansie mogelijk maken. (zie video onderaan) Deze segmenten zijn aan één uiteinde scharnierend vastgemaakt, en dus kunnen deze een draaibeweging uitvoeren. Tijdens de compressie, draaien de cirkelsegmenten naar het middelpunt toe, hierdoor wordt het ingesloten volume, en dus het volume van de verbrandingskamer, kleiner waardoor de gassen gecomprimeerd worden. En tijdens de expansie gebeurt dan net de omgekeerd beweging, namelijk dan draaien de cirkelsegmenten van het middelpunt weg en dus wordt het volume van de verbrandingskamer groter. De expansie en de compressie bij deze motor resulteert dus in toename of afname van de diameter van de verbrandingskamer. Deze cirkelsegmenten zitten ingesloten tussen twee platen waardoor het volume afgesloten wordt. En doordat alle cirkelsegmenten gelijktijdige dezelfde beweging uitvoeren, blijft de verbrandingskamer ook ten alle tijde afgesloten.
De scharnieren verbinding aan het ene uiteinde van de cirkelsegmenten laten de draaibeweging van deze segmenten toe. Deze scharnier is vast verbonden met het cirkelsegment. En langs de andere kant van de plaat, die de verbrandingskamer afsluit, bevindt zich het mechanisme die zorgt dat de scharnieren bewegen van de cirkelsegmenten worden omgezet in een rotatie van de krukas. De vaste scharnier van de segmenten is verbonden aan een staaf. Aan deze staaf, staat er ergens over de lengte van de staaf, een arm loodrecht op deze staaf. Deze arm is verbonden met de staaf met een vaste verbinding, dus deze de staaf dient om de draaibeweging van het cirkelsegment door te geven aan de arm en terwijl deze om te zetten in een op en neer gaande beweging. Deze op en neer gaande beweging wordt dan via een kruk-drijfstangmechanisme omgezet in een rotatie-beweging van de krukas. Dit kruk-drijfstangmechanisme is sterk gelijkaardig als het kruk-drijfstangmechanisme die terug te vinden is in een zuiger-motor.
Bij het verder naar binnen toe bewegen van de cirkelsegmenten wordt de verse lucht, die zich in de verbrandingskamer bevindt, gecomprimeerd. Wanneer de cirkelsegmenten zich in de andere uiterste stand bevinden, dus bijna helemaal in het middelpunt, dan wordt de brandstof ingespoten in de verbrandingskamer. Het lucht-brandstof mengsel wordt hier nu ook ontstoken door een vonk van een bougie. Doordat brandstof verbrandt gaat er zich een expansie plaatsvinden en deze duwt dan de cirkelsegmenten terug naar buiten. Bij deze beweging levert de brandstof zijn energie aan het mechanisme. Wanneer de cirkelsegmenten bijna terug in de uiterste stand staan gaan de uitlaatkleppen terug open en stromen de verbrandingsgassen naar buiten. En een ogenblik later zijn de inlaatkleppen in cirkelsegmenten terug geopend waardoor er terug verse lucht de verbrandingskamer kan binnen stromen voor de volgende cyclus.
Met hun ontwerp wonnen de Tillemann-Dick broers vorig jaar een prijs van $100.000 van Draper Fisher, een bedrijf die durfkapitaal verstrekt aan beginnende ondernemingen. Dit bedrijf hielp ook met de financiering van bedrijven zoals Hotmail en Skype in hun beginjaren. Maar dit geldbedrag is hoogstwaarschijnlijk nog niet voldoende om hun technologie te lanceren. De broers moeten namelijk opboksten tegen een gigantische concurrentie, namelijk die van de conventionele zuigermotor. En de auto-industrie heeft ook het onaangename karakter dat het niet snel grote veranderingen inbrengt. De broers hebben dus geen gemakkelijk weg af te wandelen om hun licentie voor hun technologie verkocht te krijgen aan één of meerdere grote autofabrikanten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.