Belgacom deelde zijn enthousiasme hierover met een dertigtal andere bedrijven (o.a. Colruyt, Bekaert, Mobistar, Elia,...), die deelnamen aan de Vlerick Focusgroep rond verkeersmobiliteit. Daar zagen ze 3 hoofdredenen voor het invoeren van een mobiliteitsbudget, namelijk motivatie voor werknemers, beheersen van het verkeer en beheersen van de kosten. Er is wel nog 1 probleem namelijk dat het arbeidsrecht geen duidelijkheid geeft over de combinatie van een bedrijfsvoertuig met het openbaar vervoer. En daarnaast zijn er nog tekortkoming in de fiscaliteit hieromtrent.
Er zijn wel discussies over of een eenduidige definitie voor het mobiliteitsbudget. Aan de ene kant kun je het zien als een instrument als beloning dat budgetneutraal is. Het moet dus van toepassing zijn op iedere werknemer, ongeacht de functie of verloning en het moet financieel gestimuleerd worden door de overheid overheid en de werkgever. Maar sommigen vinden dat het de overheid is dat het moet organiseren en aanbieden, dat het niet verplicht moet zijn, dat het bestaande systeem niet mag vervangen en dat het eerder bedoeld is voor lagere functieklassen.
Maar geen enkel bedrijf twijfelt nog over de voordelen van het mobiliteitsbudget. Het is geen extra kost, bevordert de energieautonomie leidt tot minder luchtvervuiling, beter leefmilieu en zo verder. Het mobiliteitsbudget is dus een effectieve, innovatieve maatregel voor minder CO2 uitstoot en dus afremmen van de klimaatverandering.
via [duurzameontwikkeling]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.