Pagina's

woensdag 5 mei 2010

Multimodaal naar het werk

"Het is niet omdat je en bedrijfswagen hebt, dat je graag in de file staat". Dit is een uitspraak die de bedrijfswereld aan het denken zet over een duurzamer mobiliteitssysteem. Eén van deze bedrijven is namelijk Belgacom. Die voerde dit jaar een mobiliteitsbudget in dat de keuze voor een bedrijfswagen combineert met een abonnement voor het openbaar vervoer. De werknemer kan nog altijd met die bedrijfswagen naar het werk komen, maar dan moet hij wel de parkeerkosten en een deel van het brandstofverbruik zelf betalen. Als hij het openbaar vervoer gebruikt, dan betaald hij niets. Voor Belgacom is dit een nul-operatie, de uitgespaarde parkeer- en brandstofkosten gaan naar het mobiliteitsbudget waarmee het openbaar vervoer wordt betaald. Eén derde van de werknemers bij Belgacom maken nu gebruik van dit mobiliteitsbudget.


Belgacom deelde zijn enthousiasme hierover met een dertigtal andere bedrijven (o.a. Colruyt, Bekaert, Mobistar, Elia,...), die deelnamen aan de Vlerick Focusgroep rond verkeersmobiliteit. Daar zagen ze 3 hoofdredenen voor het invoeren van een mobiliteitsbudget, namelijk motivatie voor werknemers, beheersen van het verkeer en beheersen van de kosten. Er is wel nog 1 probleem namelijk dat het arbeidsrecht geen duidelijkheid geeft over de combinatie van een bedrijfsvoertuig met het openbaar vervoer. En daarnaast zijn er nog tekortkoming in de fiscaliteit hieromtrent.

Er zijn wel discussies over of een eenduidige definitie voor het mobiliteitsbudget. Aan de ene kant kun je het zien als een instrument als beloning dat budgetneutraal is. Het moet dus van toepassing zijn op iedere werknemer, ongeacht de functie of verloning en het moet financieel gestimuleerd worden door de overheid overheid en de werkgever. Maar sommigen vinden dat het de overheid is dat het moet organiseren en aanbieden, dat het niet verplicht moet zijn, dat het bestaande systeem niet mag vervangen en dat het eerder bedoeld is voor lagere functieklassen.

Maar geen enkel bedrijf twijfelt nog over de voordelen van het mobiliteitsbudget. Het is geen extra kost, bevordert de energieautonomie leidt tot minder luchtvervuiling, beter leefmilieu en zo verder. Het mobiliteitsbudget is dus een effectieve, innovatieve maatregel voor minder CO2 uitstoot en dus afremmen van de klimaatverandering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.