zondag 11 april 2010
Eko - Ecological & Economical Traffic Light Concept
Eko is een simpel maar zeer praktisch concept voor nieuwe verkeerslichten dat ervoor zorgt dat je minder opgejaagd achter het stuur zit. Eko zorgt ook voor veel vlotter verkeer bij een kruispunt met verkeerslichten. Bij Eko verandert er niet veel, namelijk komt er alleen een soort van oplichtende ring rond het rode verkeerslicht. Deze ring is verdeeld in allemaal gelijke blokjes. Wanneer het licht op rood springt dan licht de ring eerst ook helemaal op. Maar naarmate het licht op rood staat gaan de blokjes één voor één weer doven. Wanneer ze allemaal uit zijn, wil dit zeggen dat het verkeerslicht op groen gaat verspringen. Dus je kunt perfect gaan voorbereiden op onmiddellijk te vertrekken wanneer het licht op groen springt. Ook kun je uw motor dus gaan uit zetten, als je wagen dat nog niet automatisch doet, en dan kun je hem op tijd weer aanzetten zonder dat de mensen achter je moeten wachten op jou. Ook voor de voetgangers is dit een handig systeem, want zij weten dus hiermee ook wanneer de auto zullen vertrekken en dus wanneer zij nog mogen oversteken of dat wanneer je beter wacht.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Zou het ook geen goed idee zijn om dit ook bij het groen licht toe te passen? Zo weet een aankomende chauffeur of het groene licht bijna op oranje zal springen, waardoor ze in sommige gevallen minder plots hard moeten remmen.
BeantwoordenVerwijderenIk kan me wel voorstellen dat dit het agressief weggedrag van sommige jongeren bevordert: het rap optrekken aan de lichten of het versnellen tot boven de toegelaten rijsnelheid om toch nog "het groene licht te halen" dat bijna op oranje zal springen.
Ja dit zou wel een goed idee zijn en dan wordt het oranje licht eigenlijk overbodig.
BeantwoordenVerwijderenHet zou allesinds beter zijn dan het oranje licht want je kunt met dit nieuw systeem dan veel beter inschatten wanneer het verkeerslicht op rood zal verspringen. Want nu, met dat het verkeerslicht eerst verspringt op oranje blijft het nog altijd moeilijk om in te schatten wanneer het nu effectief rood zal worden.