Een Bulgaarse architect, "
Martin Angelov" heeft het project, "
Kolelinia", uitgewerkt om fietspaden, op drukke plaatsen in een stad, in de lucht te plaatsen in plaats van op de weg. Hij heeft hiermee de eerste prijs van de '
Line of Site' competitie, dit is de grootste internationale competitie omtrent architectuur. Nu denk je waarschijnlijk "Euuhhh, dat kan niet!?!". Eerst dacht ik dat ook. Maar eigenlijk is het best wel nog realiseerbaar.
Het systeem bestaat uit 2 delen. Namelijk U-vormige buizen die in de lucht halen, waarin dus uw wiel komt.
Het tweede deel zorgt ervoor dat je niet omvalt, dit door één kant van uw stuur te verbinden met een wiel dat over een geleidingskabel rolt. Het is dus een enorm simpel idee, maar het ziet er wel een beetje benauwelijk uit. Door is het ook de bedoeling dat u voor de veiligheid ook nog zo'n 'klimbroekje' aan hebt waaraan u en uw fiets zijn vastgemaakt. Het is wel degelijk niet de bedoeling op alle fietspaden dit systeem toe te passen maar enkel voor drukke en gevaarlijke punten in de steden. Want hier kun je niet meer omvergereden worden.
Wat wel een klein probleempje is dat je een andere fietser niet kan oversteken. Dus logisch dat dit ontworpen voor kruispunten en dergelijke te overbruggen want dit zou anders wel irritant zijn. Maar hiervoor is er deels een oplossing bedacht. In plaats van de trager persoon te oversteken en door te rijden, zou hier de snellere persoon de tragere gaan duwen zodat je alle twee samen sneller verder kunt gaan. Ik vind dit gewoonweg een geniale oplossingen. Dus eigenlijk is het toch niet zo'n absurd concept. Het is, volgens mij, gewoon niet echt aantrekkelijk op het eerste zicht want het is toch wel een radicale verandering. Maar wie weet, ooit zal dit er misschien ergens toch wel door komen..., of niet?
Related Posts : Design,
Technology
Kom zeg, da kan toch noois werken!
BeantwoordenVerwijderenHoe gaje een kruispunt maken? Stel je kunt kiezen tussen links en rechtdoor. Als je rechtdoor wilt moet je plotseling onder de lijn kruipen die je stuurvasthoud om naar links te gaan.
Tenzij je natuurlijk links en rechts ondersteuning gaan bieden voor het stuur en de ene loslaat, maar stel dat je bij het draaien een koppeling mist, lig je een paar meter lager op een druk kruispunt.
Gewoon een systeem met hulpwieltjes ofzo zou volgens mij al veel efficiënter zijn.
En als je ergens zeer snel moet zijn en er rijden 20 'oude van dagen' en wielertoeristen voor u, mag je ze ook nog alle 20 gaan duwen.
Persoonlij heb ik zelfs nog geen idee hoe de 'oude van dagen' daar ooit opgeraken.
En als er dan zo'n 20 man na elkaar fiets, die profieltjes gaan ook mooi doorbuigen denk ik. Tzal een wankelijke bedoeling worden!
En het leukste van de fiets is toch dat je overal tussen kan rijden en zo? Als je dan verplicht wordt om zo'n baantje te volgen, kom ik helemaal zot.
Geen mij maar een gewone velo-baan waar ge nog wat tussen de auto's zit uit de wind, dan ergens op een paal met een touwtje vastgebonden.
Wat je niet mag vergeten is dat dit enkel om heel drukke en grote kruispunten veiliger te maken voor fietser. Dus om te kunnen oversteken, weg van het gevaar van de langsrijdende auto's, niet om volledige de stad te kunnen rondfietsen. Dus het is niet de bedoeling dat je moet kunnen draaien. Gewoon rechtdoor naar de 'overkant' geraken. Inderdaad is het onmogelijk om hiermee een kruispunt van verschillende fietspaden in de lucht te maken. Maar dit kan simpel opgelost worden door die kabel waar het wieltje over rijdt hoog genoeg te bevestigen zodat je er onder kan rijden. Door het systeem met die drie wieltjes kunnen de 2 elkaar gemakkelijk kruisen.
BeantwoordenVerwijderenEr bestaan zeker materialen die ervoor kunnen zorgen dat deze constructie niet teveel gaat doorbuigen wanneer het vol staat met fietsers.
Als er veel mensen voor je rijden dan zal je toch een beetje geduld moeten hebben en ze een beetje duwen. En als je ergens snel moet zijn wil dat zeggen dat je te laat vertrokken bent.
Om op die hoogte te geraken moet er gewoon een helling aan gelegd worden, die u hoog genoeg brengt. Deze mag dus zeker niet stijl zijn zodat iedereen er op geraakt. Het is inderdaad leuk om met de fiets op de weg te rijden. Maar ik denk wel dat ophoudt eens je eronder gelegen hebt?
Het grote punt voor kritiek op dit ontwerp, vind ik dat je moet zo'n klimbroekje aan hebben, op uw fiets. Hiermee zullen de mensen het volgens toch heel moeilijk hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je voordat je omhoog rijdt eerst van je fiets gaat stappen om even zo'n broekje aan te doen. Dus het efficiëntste is om het van thuis al aan te hebben. Dus dat zal een grappig zicht worden dan, wanneer er overal mensen fietsen met een klimbroekje aan. Zeker in het begin.