Een designer uit Israël, Adir Zilber, heeft een zeer uniek en ongewoon transportmiddel ontworpen, namelijk de Street Hopper. Dit is onderdeel van een project van deze designer van aan het Holon Institute of Technology. Het is een soort kleine scooter voor verplaatsingen in een stedelijke omgeving, maar daarnaast ook voor plezierige ritten met een speciaal voertuig. Het uiteindelijke doel van dit project is wel om een milieuvriendelijk transportmiddel voor de verplaatsing van en naar je werk.
zaterdag 24 april 2010
Elektra One: all-electric, single-seat airplane
PC Aero, een bedrijf uit Duitsland heeft een nieuw model uitgebracht op Aero 2010 (dit is een beurs over vliegtuigen). Het nieuwe model, Elektra One genaamd is een, net als The Puffin elektrisch vliegtuig geschikt om 1 persoon te vervoeren. Het weegt zo'n 120kg en wordt dus aangedreven door een elektrische motor met een vermogen van 16kW. Het haalt een topsnelheid van 120 km/h. Met een spanwijdte van 8.6 meter kan met maximaal tegen 90kg optillen.
vrijdag 23 april 2010
Suspended Public Transportation System
Dergelijke treinen met bovenhangende rails is nu niet direct iets nieuws maar het wordt wel niet echt veel toegepast. Bij dit ontwerp van Elisa Sayuri Freitas Irokawa & Rafael Osmar de Oliveira e Costa, wordt de trein niet aangedreven via de wielen want die zijn er namelijk niet maar de trein wordt namelijk vooruit geduwd door een elektromagnetische kracht net zoals bij de Maglev. De trein rijdt dus hoog boven de stad over de gebouwen en de straten. De zijkanten van de wagons zijn gemaakt van polycarbonaat en zijn dus volledig doorzichtig. Zodat de passagiers kunnen genieten van het uitzicht over de stad.
In-Wheel Engine
Ik heb het bij vorige posts (zoals CityCar Concept, Greenwheel, Hornet, Audi E-tron en Mo-Du-Lo Car) al vaak gehad over deze nieuwe aandrijf technologie. Maar wat is het nu juist en hoe werkt het. Om het even heel kort uit te leggen, het is een elektrische motor voor het aandrijven van een wiel. De motor is direct op de as van het wiel gemonteerd. Deze wielen bevatten naast de rem onderdelen ook de aandrijving. Dit heeft als groot voordeel dat er geen versnellingsbak, koppeling, ophanging en dergelijke meer nodig zijn, want deze bevinden zich nu volledig in de naaf van het wiel. Hierdoor worden de wagens heel veel lichter dan wanneer er een verbrandingsmotor gebruikt wordt.
donderdag 22 april 2010
Volkswagen unveils electric Milano Taxi concept
The Milano Taxi is een taxi concept van Volkswagen die speciaal ontworpen is voor in de Italiaanse stad Milaan. Het is een soort van busje maar dan met een speciaal interieur voor een taxi. The Milano Taxi wordt aangedreven door nieuwe compactere batterijen en heeft een normale deur aan de kant van de chauffeur maar voor de passagiers is er een speciale schuifdeur voorzien aan de rechterkant. De passagiers kunnen dus ook maar langs één kant instappen. Er is geen passagiers-zetel vooraan maar deze ruimte wordt gebruikt als opslag voor bagage en dergelijke. Binnenin de taxi zijn ook zowel voor de chauffeur als de passagier een touch screen voorzien, net zoals men nu al gebruikt in de nieuwe taxi's in New York.
Mono - The Perfect Kettle For Single User
The Mono is gemaakt om energie en tijd te besparen bij het klaarmaken van een warme drank voor één persoon en het zorgt dat je geen kokend water kan morsen bij het inschenken. The Mono is een geïsoleerde tas die je kunt gebruiken voor zowel het opwarmen als het drinken van een warme drank. Deze werd ontworpen door S. Dogan Sekercioglu
Onderaan de tas zit er namelijk een verwarmingselement in verwerkt die werkt met inductie. Aan de control ring zie je wanneer de inhoud de gewenste temperatuur heeft bereikt. Je kunt de Mono op 2 verschillende modes gebruiken, namelijk de eerste standaard mode wordt de inhoud opgewarmd tot dat het kookt. De tweede mode is de zogenaamde eCO mode en zoals je al kunt raden wordt het water hier minder opgewarmd tot ongeveer 80°C. Dit is genoeg voor het maken van koffie en voor grotendeels van de andere warme dranken. Het handvat is zodanig gemaakt dat je de tas kunt vast houden zonder je te verbranden of ze te laten vallen.
woensdag 21 april 2010
Emeco Unveils Navy Chair Made of 111 Up-Cycled Coke Bottles
Dat er teveel afval is van plastieken flessen, heb ik het al gehad bij andere posts zoals Getting All Sqaure with Coke. Nu is Coca Cola toch een inspanning gaan doen om hun afvalberg van PET-flessen te doen verminderen. En ook al ben ik geen voorstander van PET flessen, moet ik toegeven dat dit een tof project is.
Coca Cola gaat is gaan samenwerken met Emeco voor het vinden van een toepassing voor het gerecycleerde PET, en kwamen namelijk af met de 111 Navy Chair. Het is een plastieken versie van de stoelen die gebruikt werden door de Amerikaanse marine tijdens de tweede wereldoorlog. De 111 komt van het feit dat er 111 PET-flessen nodig zijn om 1 zo'n stoel te maken. Gelukkig is de stoel nog versterkt met glasvezels zodat je niet direct gaat doorzakken. Hij is verkrijgbaar in 5 verschillende kleuren.
EcoARK Pavilion made from 1.5 Million Plastic Bottles
Een firma uit Taiwan heeft een nieuw gebouw,EcoARK, van drie verdiepingen hoog en het is volledig opgetrokken uit zo'n 1,5 miljoen PET flessen. Dit werd gebouwd door The Far Eastern Group, een Chinese bouwbedrijf. Ze gebruikten hiervoor de zogenaamde Polli-Brick gemaakt door Miniwiz. Dit is een soort van baksteen die gemaakt wordt van gebruikte PET flessen. De Polli-Bricks zijn doorschijnend, zodat er natuurlijk zonlicht door de muren van het gebouw naar binnen schijnt. Ze bestaan hierdoor ook in verschillende kleuren. Maar één van de grootste voordelen van deze manier van bouwen is dat dit een zeer licht materiaal is ten opzichte van de andere bouwmaterialen. Gelukkig heeft dit geen invloed op de sterkte ervan. Naar het schijnt is EcoARK sterk genoeg om de Chinese tropische stormen en aardbevingen te doorstaan.
Plan C: Groundbreaking Innovations
De post is een repost van een artikel van op de Portaalsite Duurzame Ontwikkeling.
Plan C werd in 2006 opgericht door de Vlaamse regering en OVAM (de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) als een experiment in vernieuwend milieubeleid. Het bestaande afvalbeleid in Vlaanderen liep immers tegen zijn eigen grenzen aan en had dringend nood aan een forse innovatie-impuls om werk te maken van een geïntegreerd en materialenbeheer. Belangrijk daarbij is dat Plan C verder kijkt dan de technologie en uitgaat van een systeemperspectief op lange termijn en staat voor een geïntegreerde benadering van duurzaamheid.
dinsdag 20 april 2010
New Approach to Water Desalination
De oplossing voor het steeds groter wordende watertekort in de ontwikkelingslanden kan misschien deze chip zijn die water kan ontzilten zodat het weer drinkbaar wordt. Onderzoekers van MIT hebben een toestel voor het ontzilten van zoutwater ontwikkeld. Deze is gemaakt van silicone die de zoutdeeltjes afscheidt door middel van een magnetisch veld. Het nieuwe proces, "ion concentration polarization" genaamd, werd ontwikkeld door Sung Jae Kim en Jongyoon Han, allebei lid van MIT's departement van Electrical Engineering and Computer Science.
maandag 19 april 2010
Sustainable Prefabricate Chicken Coop Generates its Own Power
Er was een competitie opgericht in Israël door de minister van landbouw om een de huidige kippenhokken van de boerderijen te verbeteren zodat ze efficiënter en minder milieuvervuilend zijn. De competitie werd gewonnen door het architectenbureau Peleg/Burshtein Architects die samen werkte met de landschapsarchitect Nathan Gulman. Hun ontwerp was een geprefabriceerd kippenhok dat volledig werkt met hernieuwbare energie. Alle aspecten van een kippenbedrijf zijn aanwezig in één gebouw dat ook nog eens zelfvoorzienend is van energie en ook wordt het al het afval gerecycleerd en hergebruikt in een volledig closed loop systeem.
Puma’s Clever Little Bag: An Eco-friendly Alternative For Shoe Boxes
Schoendozen zorgen elk jaar voor tonnen aan karton-afval. Onlangs heeft PUMA besloten om hier iets aan te doen. Het is namelijk samen met de designer Yves Behas van Fuse Project een milieuvriendelijkere schoendoos gaan ontwerpen. En na 21 maanden bekwam men een goede vervanger voor de schoenen, het was PUMA's Clever Little Bag. Hierbij wordt er 65% minder karton gebruikt dan bij de oude schoendozen en de materialen die men bij dit nieuw ontwerp gebruikt bestaat volledig uit gerecycleerde materialen. Ook is het productieproces minder arbeidsintensief, dus is er minder energie nodig. Ook zijn deze veel eenvoudiger te vervoeren naar de schoenenfabrikant. En wegen ze minder. In totaal zorgt dit project voor PUMA dat er een daling van 60% is in water-, diesel en energieconsumptie gedurende het productieproces. Het is dus echt een succesverhaal van PUMA.
zondag 18 april 2010
New PV cell generates electricity from UV and IR light
Een team onderzoekers, geleidt door professor Saki Sonoda, van de Kyoto Institute of Technology hebben een nieuw soort fotovoltaïsche cel ontwikkeld die elektriciteit opwekt door meer verschillende lichtstralen, waaronder ultraviolet licht, zichtbaar licht en infrarood licht. De onderzoekers hopen dat dit kan leiden tot efficiëntere zonnepanelen.
Dit was tot nu toe enkel nog maar mogelijk met de Multijunction photovoltaic cell, dit zijn fotovoltaïsche cellen die bestaan uit meerdere dunne films elk met een specifieke bandbreedte voor lichtstralen die ze absorberen en omzetten in elektriciteit. Deze films werden dan zodanig gekozen dat alle lichtstralen opgevangen kunnen worden.
Festo Tentacle Arm Actually Elephant’s Trunk
Festo is wereldleider als het op pneumatische en elektrische aandrijftechnologie en didactische systemen aan komt. Bij Festo zijn ze natuurlijk ook constant bezig met een aantal innovatieve onderzoeksprojecten. Bij hun Bionic Future Concepts (r)evolutionise automatisation technology proberen ze systemen en bewegingen uit de natuur na te bootsen met hun technologie zodat deze toegepast kunnen worden in de industrie. Eén daarvan is de Tentacle Arm. Je ziet duidelijk van waar ze hun inspiratie halen voor dit ontwerp, namelijk het ziet eruit als de slurf van een olifant. Maar dan wel een special grijper op het uiteinde. Deze grijper is zodanig gemaakt dat hij zich automatisch aanpast aan de vorm van het product. Zodat de grijper nooit een product zal beschadigen.
Abonneren op:
Posts (Atom)