Pagina's

zaterdag 20 maart 2010

Flow - igendesign

'Flow' is een nieuw ontwerp voor straatverlichting. Het vernieuwende is dat het zelfvoorzienend is. Het werkt namelijk als een verticale windturbine. De volledige lamp is gemaakt van natuurlijke materialen (grotendeels bamboe) behalve dan de LEDs, de kabels en de dynamo. Want de elektriciteit wordt dus opgewekt wanneer de lamp ronddraait.

Er staat dus een LED op elke uiteinde van die stokken. Wanneer deze snel ronddraaien vormt deze een continu rond licht. En wanneer het maar weinig waait draaien deze trager en wordt er een soort van golfvormige lamp gevormd. Doordat de lamp spiraalvormig is, zal deze altijd draaien van waar de wind ook komt.

Hornet

De 'Hornet' is de winnaar van de prestigieuze VACC Target 2020 - Design the Future Car wedstrijd. Dit is een wedstrijd om het opkomend talent in het ontwerpen van auto-designs op te sporen. De winnaar van dit jaar, Liam Ferguson, een 22 jarige student aan de Universiteit van Monash in Australië.

Hij ontwierp een 1-wielige superbike. Het bevat een 'in-wheel' waterstofmotor een elektromotor met een vermogen van 74 pk. Deze wordt voorzien van elektrische energie door een waterstof brandstofcel. De Hornet weegt zo'n 136 kg en heeft een topsnelheid van 235 km/h.

vrijdag 19 maart 2010

Google TV

Het is nog niet officieel aangekondigd maar volgens een artikel in New York Times gaan Google, Intel, Sony en Logitech samenwerken voor de ontwikkeling van Google TV. Het zou gaan om een op Android gebaseerd software platform dat kan ingezet worden voor TV via internetverbinding en voor set-top boxes. Android is het besturingssysteem van Google voor smartphones.

Maar ook omgekeerd zou het met Google TV ook mogelijk zijn om op je tv gebruik te maken van andere internet applicaties zoals Twitter, Facebook, Picasa en dergelijke. Maar het is niet enkel gericht op televisies. Google wil het tv platform ook beschikbaar stellen voor andere software ontwikkelaars. Hiermee willen ze de mogelijkheid bieden aan anderen om hun creatieve ideeën om te zetten in applicaties. Want ze hopen hetzelfde effect te krijgen als bij smartphone applicaties.

De Google TV software zal open source zijn dus alle fabrikanten van tv-toestellen hebben gratis toegang tot de software. Volgens het artikel in New York Times zou dit deze zomer uitkomen. 

De Vrachtfiets

De 'Vrachtfiets' is ontworpen als duurzame oplossing om grote objecten te kunnen vervoeren. Want uit onderzoek is gebleken dat 65% van alle ritten korter is dan 5 km is. In België zal dit dan waarschijnlijk niet veel anders zijn. En de fiets scoort het beste als vervoersmiddel voor korte afstanden. Als je dus bijvoorbeeld een kast of iets dergelijks gaat kopen kun je die deze hiermee op een veilige en duurzame manier vervoeren. Je kunt de Vrachtfiets voor al zo'n klussen huren.


De Vrachtfiets is zoals je waarschijnlijk al verwachte ontworpen in Nederland door 2 studenten aan de Universiteit of technology van Delft. Het is dus vooral gericht voor te gebruiken in een stad. Je kunt er dus gemakkelijk mee rondrijden. Gevaarlijk is het niet echt want je valt zeker op in het verkeer. De bedoeling is dat je met 2 gaat trappen maar er zou ook nog een elektrisch systeem aan toegevoegd worden zodat het minder lastig gaat worden. Dit zou opgeladen worden met zonne-energie die dan gecombineerd wordt met de energie van de 2 personen.

donderdag 18 maart 2010

Smart Energy Glass

'Smart Glass' is er al een tijdje maar nu hebben 2 Nederlandse ondernemers van Peer+, Casper van Oosten en Teun Wagenaar dit een stapje verder ontwikkeld. Namelijk hun versie, 'Smart Energy Glass' neemt ook nog eens de energie van de zon op en zet deze om in elektriciteit. Een soort van doorzichtig zonne-paneel dus.

Zoals je ziet kan je het glas 3 verschillende standen aannemen die verschillen namelijk: donker, licht en difuus (privacy). Dit onderstaande filmpje is een promotiefilmpje dus er wordt niet echt uitgelegd hoe het precies werkt. Maar voor zover ik het versta wordt er een speciale coating aangebracht die dan met de nodige elektronica kan bepalen hoeveel licht er door de ramen komt. De zonnestralen die in de standen donker en diffuus tegengehouden worden, worden omgezet naar elektriciteit. Deze elektriciteit wordt dan teruggevoerd naar het elektriciteitsnet. En het is volledig ontworpen volgens het 'cradle to cradle' principe.

woensdag 17 maart 2010

London-Beijing by Train

China wil zijn hogesnelheidstrein-netwerk vergroten over Azië en Europa. Het doel is om uiteindelijk een 2 dagen durende trip te kunnen aanbieden tussen Londen en Peking. China heeft nu al het grootste hogesnelheidstrein-netwerk ter wereld, maar dit zou het allergrootste infrastructuurproject ooit worden. Het voornaamste doel is om mobiliteit in de regio's te vergroten en de barrière tussen de Europese en de Aziatische systemen te doorbreken.

De Chinese overheidsfunctionarissen zijn begonnen aan de onderhandelingen met 17 andere landen. China zou dit project volledig zelf financieren in ruil voor de natuurlijke grondstoffen die ze nu tekort hebben. Volgens Wang Mengshu, consultant van het project voor de Chinese hogesnelheidstreinen, waren het de andere landen die hulp vroegen om een dergelijke spoorwegennet aan te leggen omdat China beschikt over de nodig kennis, technologie en ervaring.

Utilities Poised to Blow It When Smart Grid Rolls Out

'The Smart Grid' is een update van het elektriciteitsnet. Maar meer info hierover kun je vinden in een vorige post 'The Smart Grid'. Op de site 'treehugger.com' werd in een artikel besproken hoe het staat met de ontwikkeling van dit concept. In het artikel zeggen ze dat het grootste probleem zit bij de elektriciteitsmaatschappijen. Namelijk ze zijn niet klaar om voor de communicatie met de verbruiker en om de prijs te laten variëren met het verbruik in 'real time'. Ook uit experimenten met 'smart meters' is gebleken dat de gebruiker tot 20% meer naar de maatschappijen belt voor informatie dan vroeger. De maatschappijen zijn enorm gefocust op de infrastructuur en veel te weinig bezig met bijvoorbeeld een live chat op hun website.

dinsdag 16 maart 2010

Google.org | Clean Energy 2030

Google Inc. is niet meer gewoon een zoekmachine. Al sinds het begin van Google besteden de opgerichters 1% van hun omzet om 's werelds meest dringende problemen aan te pakken. In 2009 was dit een bedrag van $100 miljoen. Google.org is bezig met de problematiek rond klimaatverandering, armoede en pandemieën.

De inspanningen die Google levert om een groene toekomst op te bouwen vallen onder het project 'Clean Energy 2030'. Dit heeft als doel om geen olie of steenkool om tegen 2030 geen steenkool of olie meer nodig te hebben voor het opwekken van elektriciteit en om het olieverbruik in de transportsector met 44% te verminderen. Ze zijn gestart bij henzelf door te zorgen dat al hun gebouwen en kantoren een kleine ecologische voetafdruk hebben. Daarnaast hebben ze de volgende projecten lopen die meehelpen om het oliegebruik te verminderen:

Google vs Apple

Apple topman Steve Jobs voelt zich bedrogen door Google omdat het afspraken zou overtreden hebben door het uitbrengen van hun smartphone, de 'HTC'. Deze lijkt namelijk nogal op de Iphone van Apple. De oprichters van Google, Sergey Brin en Larry Page beschouwden Steve Jobs als een mentor. En met de CEO van Google, Eric Schmidt heet Jobs geen goede relatie. Dit is allemaal gestart wanneer bij de introductie van 'Android'. Dit is een open source platform voor mobiele smartphones. Dus dit is een concurrent voor de Iphone van Apple. De smartphone van HTC maakt hiervan gebruik.