Om volledig zelfvoorzienend te zijn op vlak van energie was het noodzakelijk om de energie voor de verwarming en de airconditioning elders te gaan halen. Want deze vragen een zeer grote hoeveelheid aan energie. Dus zorgt men dat bij dit ontwerp er maximaal gebruikt kan gemaakt worden van de zon voor het verwarmen van het gebouw. En daarnaast gebruikt men de wind voor de afkoeling van het gebouw. De regeling hiervan gebeurt volledig doordat er intelligente sensoren en technologieën toegepast worden.
Naast zelfvoorzienend zijn op vlak van energie zijn ze nog een stapje verder gegaan hebben ze gezocht om ook volledig onafhankelijk te zijn als het op watervoorziening aan komt. Dus al het regenwater van op het dak van het gebouw wordt opgevangen en opgeslagen in ondergrondse tanks. Dit is voldoende om het volledige gebouw van water te voorzien.
De locatie voor deze terminal moet wel gelegen zijn bij een spoorweg en bij een autosnelweg. Maar dit is uiteraard al het geval bij elke grote zeehaven. Daarnaast hoort het ook wel zo te zijn dat bij dit concept er meerdere kleinere haven van dit type zijn. Zodat de zeeschepen steeds relatief dicht bij de gebruiker de producten aan wal kunnen brengen. En omgekeerd ook dat de producten van de fabrieken niet steeds nog een zeer lange tijd op de autosnelweg moeten vervoerd worden om bij de haven te geraken.
via [ecofriend]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.