Pagina's

maandag 17 mei 2010

WWL onthult futuristische Marine Terminal aangedreven door hernieuwbare energie

Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) is een bedrijf die gespecialiseerd is in het verzorgen van het transport van automobiel-, landbouw-en bouwmachines van aan de fabriek tot bij de gebruiker. Het gaat dus vooral over complexe goederen om te transporteren. Nu heeft WWL een nieuw design uitgebracht voor een futuristische marine terminal. Ze hebben eerst hun structuur en methode van werken her-opgesteld met oog op de huidige milieuproblematiek. Met dit nieuw ontwerp hebben ze 80% minder energie nodig om een product te verplaatsen. Daarnaast hebben ze het design zodanig uitgewerkt dat het volledig zelfvoorzienend is van energie. Dit namelijk door grote windturbines te installeren op het bedrijf die in de eerste plaats het gebouw van energie voorzien. Daarnaast gebruiken ze ook nog zonnepanelen als hulpbron voor energie.


Om volledig zelfvoorzienend te zijn op vlak van energie was het noodzakelijk om de energie voor de verwarming en de airconditioning elders te gaan halen. Want deze vragen een zeer grote hoeveelheid aan energie. Dus zorgt men dat bij dit ontwerp er maximaal gebruikt kan gemaakt worden van de zon voor het verwarmen van het gebouw. En daarnaast gebruikt men de wind voor de afkoeling van het gebouw. De regeling hiervan gebeurt volledig doordat er intelligente sensoren en technologieën toegepast worden.

Naast zelfvoorzienend zijn op vlak van energie zijn ze nog een stapje verder gegaan hebben ze gezocht om ook volledig onafhankelijk te zijn als het op watervoorziening aan komt. Dus al het regenwater van op het dak van het gebouw wordt opgevangen en opgeslagen in ondergrondse tanks. Dit is voldoende om het volledige gebouw van water te voorzien.

De locatie voor deze terminal moet wel gelegen zijn bij een spoorweg en bij een autosnelweg. Maar dit is uiteraard al het geval bij elke grote zeehaven. Daarnaast hoort het ook wel zo te zijn dat bij dit concept er meerdere kleinere haven van dit type zijn. Zodat de zeeschepen steeds relatief dicht bij de gebruiker de producten aan wal kunnen brengen. En omgekeerd ook dat de producten van de fabrieken niet steeds nog een zeer lange tijd op de autosnelweg moeten vervoerd worden om bij de haven te geraken.


















via [ecofriend]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klik rechts onder het commentaar-kader op "Aanmelden via e-mail" indien u via mail op de hoogte wilt blijven van de nieuwe reacties op deze post.